Kip, Konijn en Sonna - Reisverslag uit Mampong, Ghana van Karlijn Smorenburg - WaarBenJij.nu Kip, Konijn en Sonna - Reisverslag uit Mampong, Ghana van Karlijn Smorenburg - WaarBenJij.nu

Kip, Konijn en Sonna

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

22 November 2014 | Ghana, Mampong

Het is inmiddels een week of drie geleden sinds mijn laatste blog, tijd voor een nieuwe dus!

De week na Elmina was een vrij saaie week. De staking heeft officieel nog tot die woensdag geduurd, maar de donderdag en vrijdag waren maar halve dagen. De kantinedames van de school hadden niet begrepen dat de staking al voorbij was en hadden daarom geen eten voor de monstertjes gekookt. Om half 11 was het einde schooldag.
Het weekend daarna hebben we rustig doorgebracht met wat schoolwerk, een bezoekje aan de craft market en een heerlijke lunch bij een Belgische familie die in Tutu woont. Heel fijn om weer eens verse groenten binnen te krijgen!

De week na de staking moesten de kinderen weer volle bak aan de slag. En ik ook. Veel lessen kunnen (lees: moeten) geven, omdat Michael zich niet liet zien in de klas. Met het introduceren van een nieuwe beloningsmethode, medailles met Today’s Star, zijn de kinderen uiterst gemotiveerd goed mee te doen tijdens de lessen. De monstertjes veranderen in kindertjes. Heerlijk!

Woensdagochtend 12 november, na de worship, vond de headmaster het een goed idee om alle leerkrachten uit te nodigen voor een uitgebreid Ghanees ontbijt. En de kinderen? Die moesten maar gewoon slapen in de klas. Gelukkig hadden we nog geen achterstand opgelopen door de staking en was het helemaal niet nodig deze in te halen. Sanne, Kim en ik hebben toen besloten ieder lekker gewoon wel les te gaan geven en dat werd ons later in dank afgenomen door zowel de kinderen als de leerkrachten. Fijn!
Donderdag was ook een interessante dag. Ik had welgeteld één les voorbereid, maar Michael liet zich wederom de hele ochtend niet zien. De les had ik er in Nederlands tempo doorheen gejaagd, dus daarna ben ik maar teruggevallen op mijn improvisatieskills: lekker zingen met de groep! Wat een fantastisch ritmegevoel hebben de kinderen. De muziekles was een groot succes. Zelfs zo’n groot succes dat Kim en ik van klas wisselden om onze liedjes (zij had ook bedacht te gaan zingen) aan elkaars kinderen te leren. Helemaal leuk!

Voor het weekend hadden we ook iets spannends gepland: naar de Makola market in Accra met local transport: de trotro. Als sardientjes in een blik zaten we op elkaar (het was overigens wel een heel snel blik, de 80 kilometer per uur werd regelmatig aangetikt) en waren we de attractie van de dag voor alle Ghanezen in onze trotro.
Ruim vijf kwartier later stonden we gedrieën voor de drukste markt die ik ooit gezien heb. Overal liepen mensen en stonden mensen met hun goederen. Er was niet echt een pad tussen de verschillende ‘kraampjes’ en het was heel erg heet. Iedereen sprak ons aan en wilde onze namen weten om vervolgens een eigen variant daarop te maken: Kip, Konijn en Sonna. Hilarisch.
We zijn na een halfuurtje de markt weer afgerend en de eerste de beste taxi ingesprongen, op naar vertrouwd terrein: de Accra mall. Daar hebben we de hele dag verder doorgebracht. Dikke prima!

De afgelopen week was het sportweek en deze begon officieel op dinsdag. Maandagochtend werd het gras gemaaid met kapmessen. De kinderen waren aan het werk en de leerkrachten waren aan het zitten. Om half 10 hadden we er genoeg van en zijn we naar het guesthouse terug gegaan.

Dinsdagochtend om 6 uur ging de wekker: de boel moest worden versierd voor Kim’s 23ste verjaardag. Om half 7 hebben Sanne en ik haar wakker gezongen met kaarsjes en cake. Helemaal leuk!
De dag hebben we verder doorgebracht op het sportveld. De basisscholen in Mampong gingen de strijd met elkaar aan op het gebied van sport. Er werd gerend, gesprongen, gevoetbald, gevolleybald en er werd netball gespeeld. Het ging op z’n Ghanees: de dag duurde van 8 tot 18 en zat vol met wachten, even sporten en weer wachten. Gelukkig werd er veel gezongen en op de trommels geslagen, waardoor het een heel gezellige dag was.
’s Avonds hadden we besloten met Michael, Richard en Mabel te gaan eten ter ere van Kim’s verjaardag. Yam, met stokbrood en kruidenboter en een frisse salade stond op het menu. Een fantastische avond! Heerlijk gegeten en ontzettend veel gelachen.

De rest van de week hebben we doorgebracht op het sportveld. Het waren lange, warme, maar ook gezellige dagen.

Dit weekend hebben we wederom een rustig weekend. We hebben eindelijk het Owari spel weten te bemachtigen, dus dat wordt heel veel gespeeld. Morgen gaan we weer lekker bij de Belgen lunchen: pizza met verse groenten! Ik heb er zin in.

Tot de volgende!

• 22 November 2014 - 22:20

Kip:

Wat een leuke blog heb je weer geschreven, vooral de titel is erg pakkend;)
    Je moet wel even goed uitleggen waarom zij ons die namen hebben gegeven.
    Ik ben het alweer vergeten namelijk, haha!
    Slaap lekker lieve Konijn,
    XXXXXXX
    KIP

• 23 November 2014 - 12:49

Bernadette:

Wat een fantastisch blog weer mijn konijntje! :-) :-) doe de hartelijke groeten aan kip en sonna! Liefs mama! <3